Tiedote 18.8.2016

Syksyn 2016 mallistomme markkinointimateriaaliin on kuulunut kuva, jossa suomalaisen naismallin päässä on erehdyttävästi saamelaista miesten lakkia muistuttava matkamuistopäähine. Ymmärrämme, että päähineen käytöllä olemme loukanneet saamelaisia. Pahoittelemme tekoa ja pidättäydymme kyseisen kuvan käytöstä jatkossa.

Päähineen käytön taustaa

Päähine on ostettu Helsinkiläisestä matkamuistomyymälästä muutama vuosi sitten. Syksyn 2016 katalogin teemaa ja visuaalista ilmettä suunniteltaessa ajattelimme pääasiassa kansainvälisiä asiakkaitamme. Ammennamme suunnittelutyössä inspiraatiota Suomesta ja Pohjoismaista, ja käytimme katalogin stailauksessa monia elementtejä joiden arvelimme kytkeytyvän tunnistettavasti Suomeen. Emme kuitenkaan ottaneet huomioon eri kulttuuri-identiteettejä joita Suomessa edustetaan. Haluamme kunnioittaa saamelaisten kulttuuria sekä heidän kokemustaan saamelaiseen identifikaatioon liittyvän kuvituksen käytöstä.

LUMI ja unisex-tuotteet

Emme halua tarjota vain sukupuoliroolitettua muotia asiakkaillemme. Mallistoomme kuuluu myös unisex-tuotteita, ja olemme silloin tällöin käyttäneet mallistojen stailauksessa miesten vaatteita naisten päällä ja päin vastoin. Näin toimimme myös saametyylisen päähineen kohdalla. Haluamme kutsua asiakkaamme toteuttamaan itseään muodin keinoin sukupuolesta riippumatta. Emme näe tätä pelkästään muotitrendinä, vaan osana sukupuoliroolittuneiden käytäntöjen murrosta.

Kuten aiheeseen liittyvässä keskustelussa on tullut esille, meillä on paljon opittavaa saamelaisista ja saamelaisuudesta. Toivomme hedelmällistä keskustelua aiheesta ja lisää näkyvyyttä saamelaisuudelle.

[/spb_text_block] [/spb_column] [spb_column width=”1/4″ el_position=”last”] [/spb_column]